6 februari 2016 – Het echte bereik in km’s

6 februari 2016 – Het echte bereik in km’s

Een beetje tot mijn verbazing is NISSAN vol de media in gegaan met advertenties die op zijn minst de indruk wekken dat je met een Nissan Leaf met 30 kWh batterij een bereik hebt van 250 km “in de praktijk”.

Dat is misleidend want in de echte praktijk, en dan hebben we het nog niet eens over koud weer en andere invloeden die het bereik beïnvloeden zoals (tegen)wind mag je blij zijn met 160-170 km bereik onder niet ongunstige omstandigheden.

De Leaf die wij hebben met 24 kWh batterij had een geadverteerd bereik van 198 km maar ik heb ooit een keer, onder ideale omstandigheden en zoveel mogelijk rechts rijdend achter een vrachtauto 170 km gehaald maar dat was éénmalig, in meerdere opzichten!

Natuurlijk doet elke autofabrikant dat want het is gebaseerd op een bepaalde manier van vergelijken en onder die (test) omstandigheden is 250 km gehaald. Dat is de z.g. NEDC-waardering, volgens welke waardering bijvoorbeeld een Tesla royaal meer dan 500 km kan halen.

Ook dat is theorie want het dagelijks bereik ligt aanzienlijk lager (net als een geadverteerde auto die 6 liter benzine per 100 km zou verbruiken maar in de praktijk in de regel 8 liter nodig heeft).
Een vriend vroeg me als reactie om zijn situatie te noemen, om aan te geven dat het niet iets is van elektrische auto’s alleen maar je dat overal ziet.
Hier zijn reactie: “Hans het lijkt mij fair een voorbeeld van een ICE te gebruiken ter vergelijking. De Fiat 500C twin air van mijn vrouw zou 1 op 26 als gecombineerd verbruik hebben. Onze praktijkervaring is 1 op 14. Of om in range te spreken. Een opgegeven range van 910km waar in de praktijk 490km van over blijft”. Hier hoef ik niets aan toe te voegen.

Gelukkig heeft Tesla op de website een tool die het realistische bereik uitrekent onder diverse omstandigheden.

Kijk voor de aardigheid eens hier, klik op het plaatje en scroll daarna een eindje naar beneden en speel wat met de parameters. Zie dan het effect van bijvoorbeeld snelheid.

Schermafbeelding 2016-02-06 om 09.59.11

 

Dit is een wat realistischer benadering hoewel ook Tesla wat gemakkelijk die 500+ km uitdraagt. Nu is de 350 – 400 km die je minimaal met een Tesla kunt rijden bij beheerst gebruik in de praktijk wel voldoende, zeker met de vele snelle laadmogelijkheden (Superchargers) op een langere trip maar een bereik van 170 km is voor velen echt nog te weinig.

Een FEV (Full Electric Vehicle) zal pas gaan aanslaan wanneer er een realistisch bereik van 200 mijl (320 km) gehaald wordt, dus bij normaal gebruik, zoals je ook met een benzine- of dieselauto (ICE = Internal Combustion Engine) zou rijden.

Die auto’s komen er aan, ook bij Nissan, maar deze versie van de Leaf hoort daar echt nog niet bij.

Heeft u in de praktijk voldoende aan die 170 km, zoals wij ook prima uitkomen met de 130 km die wij halen (is tweede auto) dan is er natuurlijk geen enkel probleem, maar het beter om alles van tevoren te weten en dan te beslissen, dan teleurgesteld te worden en aan de aankoop een negatief gevoel over te houden.

Let er ook op dat bij echt snelweggebruik, d.w.z 120 tot 130 km/uur het verbruik gigantisch toeneemt en het door Nissan op de website genoemde bereik al snel op de 100 (24 kWh batterij)  resp. 120 (30 kWh batterij) km zal uitkomen, ook al geeft Nissan gunstiger waarden resp. tussen 100 en 160 (24 kWh) en 125 tot 200 (30 kWh). Zeker als de kachel mee doet en er wat wind staat loopt het verbruik behoorlijk op. Dus rijdt u deze snelheden nu op de snelweg, houdt er dan rekening mee dat dat met de Leaf een enorme impact op het bereik zal hebben. Ook dit kun je beter van tevoren weten.

Maar weet je dit alles, en daarom geef ik het hier wat uitgebreid aan, en past het in de verwachting, dan is de Nissan Leaf een goede aankoop waar je niet snel spijt van zult krijgen.

(Maar bereik is nu eenmaal de achilleshiel van (alle) elektrische auto’s.)

 

9 reacties op “ “6 februari 2016 – Het echte bereik in km’s”

  1. Gerrit zegt:

    Beste Hans, dank voor je blog! Zeer nuttig! Je schrijft “… mag je blij zijn met 160-170 km bereik onder niet ongunstige omstandigheden.” voor de Leaf 30kW. Dat is een schatting is op basis van je ervaring van je Leaf-24kW ? Je moet dus bijna zo’n 100 km aftrekken van wat de fabrikant opgeeft? Verderop schrijf je 130 km voor de Leaf-24kW, dat is plm 70 km minder dan fabrieksopgave van 198km.
    Durf je een schatting te maken voor de Leaf-30kW als je nooit harder dan 100 km rijdt; nooit snel optrekt, rem-energie hergebruikt (knop omzetten???), etc. ?

    Als je nu een Leaf zou kopen (als enige auto) zou je dan een Leaf-30kW kopen?

  2. Dank voor je reactie. Het is natuurlijk altijd lastig om nauwkeurige voorspellingen te doen maar wanneer je rijdt zoals je aangeeft, dus in ECO en Brake aan (Regeneration) dan zou ik rekenen op 150 km. Ik ga er dan van uit dat je niet helemaal leeg aan wilt komen dus een km of 20 tot 30 wilt overhouden, ofwel een bereik van 170 tot 180 km. Maar dat kan mee of tegenvallen dus wees voorzichtig.

    Dat je behoorlijk wat moet aftrekken van de 250 km is nu eenmaal een feit, maar dat geldt voor elke auto. De geadverteerde waarden zijn onder de meest gunstige omstandigheden gemeten.

    Verschil maakt verder temperatuur, wind, wel of geen natte weg etc.

    Op je vraag of ik, als we een Leaf zouden kopen als eerste auto, zou kiezen voor de 30 kWh zou ik neen antwoorden. Als eerste auto is hij voor mij echt ontoereikend. Ik zou dan nog even wachten en doorrijden met wat ik had, als dat technisch kan en de bestaande auto niet uit elkaar valt, en dan gaan voor 2017 modellen als Tesla Model S. Die zal in prijs niet zo heel veel hoger liggen dan een aangeklede Leaf.

    Verder advies om nu absoluut geen nieuwe ICE te kopen. Over een jaar of twee komt de Boom wat elektrisch rijden betreft en zal elke ICE extreem gaan afschrijven omdat iedereen dan elektrisch wil. Ik ben daar erg optimistisch over en anderen denken daar anders over maar het is nu eenmaal zo dat als het publiek “om” is, dat ook gelijk reusachtig zal zijn.

  3. Kees zegt:

    Het grootste probleem met de MY 2016 Leaf 60kW voor mij is dat ik nog steeds nul bereik heb. Deze wagen is eind december 2015 in NL aangekomen maar staat nog steeds bij de dealer. Er zijn enorme problemen met de telematica. Nu moet er ook hardware uitgewisseld worden en de software is nog niet klaar. Op diverse blogs in Europa zie ik hetzelfde. Hebben andere Leaf kopers in NL dezelfde ervaring? Nissan en Dealer communiceren nul komma nul. En maar wachten.

  4. Kees zegt:

    Herstel: het gaat natuurlijk om een 30kW Leaf, niet een 60kw. Dit was typefoutje.
    Excuus.

  5. Nou, daar word je dan ook niet echt blij van. Dat er eens iets is met een nieuwe auto kan gebeuren maar dat dat niet direct goed wordt opgepakt is pas echt erg.

    Ik weet ook niet wat hieraan te doen, anders dan de importeur zelf benaderen en aangeven dat dit niet de juiste manier is om een nieuwe auto populair te maken.

  6. B. van der Leur zegt:

    Geweldige post, complimenten. Bereik is voor mij 1 van de belangrijkste overwegingen of ik een Leaf kan kopen, of nog even moet wachten. Ik zit nu bij een klant die 65 KM enkele reis is, hoofdzakelijk snelweg (Utrecht-Vlaardingen). Als ik jou zo lees, dan zou het zomaar kunnen zijn dat ik niet heen-en-terug kan reizen?

  7. Bedankt voor je reactie. Ik ben een enorm voorstander van elektrisch rijden maar daarbij moeten we de zwakke plekken niet verdoezelen. Een dagverbruik van 130 km zonder op de bestemming gemakkelijk (en betrouwbaar wat beschikbaarheid betreft) te kunnen laden kan in theorie wel maar je wilt met het verkeer meerijden (wat hij overigens prima doet maar wel met een aanzienlijk hoger verbruik) en dan is het krap.Je moet dan elke nacht tot 100% laden en hebt niet veel reserve meer. Bij warme dagen zal het geen probleem zijn maar als het koud wordt of er eens een behoorlijke (tegen)storm opsteekt op de terugweg dan heb je een probleem of je moet uitwijken naar bijvoorbeeld Fastned. Dat kan en met een maandabonnement vallen de kosten mee maar je moet wel je (terug)reis onderbreken.

    Het is jammer dat het voor nieuwe bestellingen nog duurt tot 2018 voordat ze geleverd worden maar de eerstkomende auto met voldoende range in de Model 3. Die kan ook aan de Superchargers laden en dat is echt zowel een noodzaak als een enorme luxe.
    Deze auto is niet zo heel veel duurder dan de Leaf.

    Is het een optie om nog even door te rijden met wat je hebt en een Model 3 bestellen? Beter dan nog maar wat gewone brandstof gebruiken dan tegenvallende ervaringen met een elektrische auto.
    Mocht er een gebruikte Model S redelijk geprijst worden dan kan dat natuurlijk ook.

    Voor de rest is er op dit moment echt geen elektrische auto die in het plaatje van 2 x 65 km per dag, weer en wind, zonder bijladen, past behoudens een Tesla.

  8. Christiaan zegt:

    Beste Hans,

    Hartelijk dank voor je blog met uitgebreide informatie. Ik denk er zelf over om een tweedehands Nissan Leaf aan te schaffen. Nu kom ik op internet een 24kwh Leaf tegen uit 2011 met ongeveer 25.000km op de teller en een 24kwh Leaf uit 2013 (na facelift, dus met donkere interieur) met ongeveer 100.000 op de teller. Beide auto’s zijn ongeveer gelijk in prijs. Ik rij ongeveer 25.000-30.000km per jaar. Ben ik beter uit met een oudere auto met minder kilometers, of met een jongere auto? Heb jij het idee dat de accucapaciteit duidelijk afneemt na 5 jaar of na een (groot) aantal kilometers?

    Alvast bedankt voor je reactie en met vriendelijke groet,

    Christiaan

  9. ajjj hoeijmakers zegt:

    Heb een Tesla x 90 pd gereden , max gehaalde afstand bij 5 graden buiten temp. 300 km.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>