Elektrisch rijden – mijn ervaringen

Elektrisch rijden – mijn ervaringen

OVERWEEGT U DE AANSCHAF VAN EEN NISSAN LEAF MET 30 kWh BATTERIJ? GA ERVAN UIT DAT DE GEADVERTEERDE 250 KM IN DE PRAKTIJK NEERKOMT OP 160-170 KM (LEES MEER)!!

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN NIEUWE BERICHTEN?
ABONNEER OP DEZE SITE.

Deze website is opgebouwd rondom het gebruik van  de Nissan Leaf maar bevat veel algemene informatie.
Informatie voor iedereen met interesse voor elektrisch rijden.

Ervaringen met elektrisch rijden
(Deze website is geen officiële Nissan website)
Contactgegevens:
013-5470052  0611357927
email: info@iletsel.nl

foto 3]

De keuze voor een volledig elektrische auto (geen hybride) is een keuze die de tongen los maakt. Ook voor mij is het niet een keuze geweest die ik in een uurtje maakte.
Natuurlijk moet je er wel wat in zien, maar ook dan is het verstandig om alle aspecten op een rij te zetten.

Dat heb ik gedaan en ik heb in augustus 2013 besloten om een Nissan Leaf te kopen als zakelijke auto in mijn Letselbureau. Op 1 november 2013 is de auto afgeleverd.

Informatie voor toekomstige gebruikers.

Bij mijn zoektocht heb ik allerlei gebruikers-ervaringen opgezocht op het Internet. Juist deze ervaringen, wereldwijd, hebben een goed beeld gegeven van wat ik kon verwachten. Meer dan brochures of “officiële” testen of beoordelingen. Omdat de elektrische auto steeds meer in de belangstelling komt te staan zal er behoefte zijn aan informatie van daadwerkelijke gebruikers. Daarom ben ik deze website gestart en natuurlijk ook omdat ik het leuk vind.

Ik hoop dat de lezer, wanneer hij zich oriënteert op een elektrische auto, veel plezier zal hebben van mijn site.

De website is zowel statisch als dynamisch. Veel van de algemene informatie verwerk ik in eenvoudig te vinden vaste pagina’s die via het menu gevonden kunnen worden. De inhoud zal ik aanvullen als er nieuwe feiten zijn. Dat noem ik het statische deel van de website.

Daarnaast zal ik mijn ervaringen met het gebruik van de Nissan Leaf delen vis de blogs, waarvan dit de “eerste” is. Deze blogs geven als het ware de tijdlijn waarlangs ik mijn ervaringen vertel.

Natuurlijk heb ik graag dat ik aanvullingen krijg, zoals de ervaringen of tips van andere gebruikers.

 

34 reacties op “ “Elektrisch rijden – mijn ervaringen”

  1. Sonny zegt:

    Hi Hans,
    De auto ziet er mooi uit. Veel plezier ermee!

  2. John zegt:

    Hallo Hans,

    Allereerst mijn complimenten voor je mooie en informatieve site, ziet er goed uit!

    Ook ik denk er aan om op de valreep een FEV aan te schaffen op mijn bedrijf. Ik twijfel nog wel, b.v tussen een Leaf en een Renault Zoe. Heb jij beide merken onderzocht? En hoe heb je je keuze bepaald? Heb je kunnen onderhandelen over de prijs? Een van de verschillen is dat Renault wel erg happig is op abonnementsgeld, een snellaad beurt is bij de Zoe b.v. 2,- extra, boven op de 79,- p/m huur voor de accu.

  3. Hans Noordsij zegt:

    Beste John,

    Bedankt voor je complimenten.
    Ik heb in de voorbereidingsfase vooral gekeken naar de gebruikersblogs, waarvan er wereldwijd veel zijn te vinden. Ik kwam zo vanzelf bij de Leaf terecht, die in verhouding erg veel verkocht is. Ik heb dus vooraf geen vergelijkingen gemaakt.
    Achteraf gezien denk ik dat ik wel de goede keuze heb gemaakt. Niets ten nadele van de Zoe als auto, die ziet er goed uit en zit prima in elkaar, maar vanwege de huidige snellaadmogelijkheden in Nederland. Er is een behoorlijk netwerk van Chademo snelladers, ergens rond 130 (maar dan tellen ze ook de dubbele mee denk ik) zodat ik met de Leaf gemakkelijk kan bijladen onderweg. Daarbij komt dat zowel de ANWB als een aantal Nissan dealers snelladers voor de deur heeft staan waar je gratis terecht kunt en die laden ook echt snel. Dat kan alleen maar met de Leaf en sinds kort de Mitsubishi Outlander. Persoonlijk vind ik het jammer voor de BMW kopers dat men nu al direct een ander laad systeem oplegt terwijl daar nog geen infrastructuur voor bestaat. Dat terwijl de BMW in Japan trouwens gewoon met een Chademo aansluiting wordt geleverd. Voor de volledigheid meld ik nog dat de Tesla model S nu ook een Chademo adapter kent dus met die adapter kan men ook terecht bij de vele snelladers (als er geen supercharger in de buurt is, denk ik dan).

    Ik heb nog maar twee keer een betaalde snellader gebruikt en zo;n keer of 15 een gratis snellader. Het is leuk om vast te stellen dat je 250 km hebt gereden voor minder dan 3 euro (kosten van het weer aftoppen na thuiskomst).
    Gewone laadpalen gebruik ik zelden, dat duurt te lang. Hooguit in een parkeergarage als we een paar uurtjes gaan shoppen of zoals vorige week bij de Efteling. Je moet een paar uur iets te doen hebben, anders hoeft het niet.

    Het netwerk van (echte) snelladers voor de Zoe, maar vooral ook voor de BMW i3, is nog heel beperkt. Het zal wel verbeteren maar daar heb je nu nog niet veel aan. Het is natuurlijk ook de vraag hoe snel de uitbreiding zal gaan. Er is daarnaast ook nog wat spraakverwarring over wat daarbij echt snelladen is en wat de diverse laadplaatsen bieden. Voor de Leaf is het heel helder.

    Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat het standaard laden gewoon thuis aan het stopcontact gebeurt. Geen duur eigen laadpunt gekocht maar gewoon de bijgeleverde kabel gebruikt en dan in het stopcontact. Dat voldoet goed, een nacht is voldoende om volledig bij te laden. Ik ben één keer thuis gekomen rond 23.00 uur met iets van 15% over en dan is hij ‘s ochtends nog wel aan het laden maar er zit dan toch genoeg in voor normaal gebruik. Maar meestal is hij ergens in de eerste helft van de nacht vol. ik slaap dan maar er wordt een emailtje gestuurd als het laden gestopt is en zo zie ik ‘s ochtends tot hoe laat “hij door is gegaan”.

    Verder is de Zoe iets kleiner dan de Leaf, maar de prijs is ook weer wat lager. Dit zijn persoonlijke keuzes.

    Over de prijs heb ik niet echt veel kunnen onderhandelen. Ik had een inruilauto en daar kreeg ik een redelijke prijs voor en daar heb ik genoegen mee genomen.
    Ik heb ook het accupack erbij gekocht, wat de auto wel duurder maakte maar dan heb ik daar ook geen gedoe meer mee.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

  4. John zegt:

    Heel erg bedankt Hans, voor je uitgebreide en duidelijk antwoord!

  5. Jannie Joosten zegt:

    Beste Hans,

    Sinds half februari zijn wij in het bezit van een Nissan Leaf. Ik had al steeds het idee dat ik langzamer reed dan de snelheidsmeter aangaf. Die blijkt 10% af te wijken. Als de snelheidsmeter 100 km/uur aangeeft rijd je dus in werkelijkheid 90 km/uur. Bij een andere Nissan Leaf aanwezig in de garage waar wij onze auto hebben gekocht, werd dezelfde afwijking geconstateerd. Beter zo dan andersom natuurlijk, en volgens Nissan is dit een acceptabele afwijking. 10% is best veel vind ik. Heb jij hier geen “last” van?

    hartelijke groet.

    • Andre zegt:

      Allen,

      Die grote afwijking vond ik ook niet acceptabel en heb er een andere bandenmaat op laten zetten zodat de teller echte snelheid aangeeft.
      Groet.

  6. Hans Noordsij zegt:

    Beste Jannie,

    Eerlijk gezegd heb ik daar nog niet op gelet. Op zich vind ik het wel een erg grote afwijking. Een paar procent afwijking (meer aangeven dan de werkelijke snelheid) is denk wel gebruikelijk, hoewel het technisch gesproken niet meer hoeft.
    Er is zelfs gps aan boord en met gps is een behoorlijk exacte meting mogelijk. Je kunt het eens proberen met een geleende Tomtom of zo en dan kijken wat het verschil is.
    Ik kan er verder wel mee leven en het is natuurlijk een extra veilige marge wat snelheidsboetes betreft maar het kan beter.

    Vr. groet,

    Hans Noordsij

    • Jannie Joosten zegt:

      Beste Hans,

      Wij hebben het zelf vastgesteld met GPS, zo heeft de garage het later ook gecontroleerd en die afwijking van 10% bevestigd. Wij kunnen er verder ook best mee leven, maar groot is de afwijking wel.

      Dank voor je antwoord,
      hartelijke groet,

      Jannie Joosten.

  7. Beste Hans,

    Een goed initiatief, zon’n blog met al veel info. Ik ben zo vrij om wat vragen te stellen.
    Eigenlijk zijn we er al uit dat er een elektrische auto komt, mede in verband met mijn bedrijf (zonnepanelen advies en verkoop). Is natuurlijk ook een leuk rijdend uithangbord.
    We zijn begonnen in de ZOE, een geweldige ervaring, meteen verkocht. Maar de ZOE is wat klein achterin en we wilden per se een trekhaak voor de fietsendrager en aanhager. Dat laatste schijnt een probleem te zijn bij elektrische auto’s hoewel de Renault Kangoo ZE die mogelijkheid wel biedt. De dealers weten het niet precies, een persoon wist mij te vertellen dat het te maken had met het terugwinnen van de energie bij afremmen op de motor. Ik moet daar nog eens induiken.
    Dan de Leaf, een volwaardige auto, rijdt super en er kan een (dure) trekhaak op.
    Ik was van plan om de auto zakelijk te leasen, natuur en milieu heeft een zeer interessant aanbod. Bovendien heb ik 3000 kWh zonnestroom over, dus dat kan ik daar mooi voor gebruiken.
    Ik begrijp van jou dat laden op het normale stopcontact prima gaat, hier wou ik dan ook maar mee beginnen. Maar dan zoveel mogelijk overdag omdat de overtollige stroom dan direct de auto in gaat, minder verlies. Als de ingenieurs van Nissan nu ook nog een mogelijkheid creëren om die accu ook als buffer te kunnen gebruiken, dat zou helemaal geweldig zijn.

    Dan de laadpalen en laadpas. Welke pas is aan te raden? En op laadpalen.nl zie ik dat er weinig palen zijn als je het filter op leaf zet. Is dit verouderde informatie? Ik zou wel af en toe een langere rit willen plannen langs een snellader.
    En hoe werkt de navigatie van nissan m.b.t. de plaatsen weer palen staan? Is dat inmiddels up to date?

    Ik last ook dat de snelheid 10 km te hoog zou zijn, bij alle Leafs? Is wel veel.

    Alsvast bedankt voor een reactie, succes met je blog.

    M.vr.gr.
    Piet van Rijsingen

  8. Hans Noordsij zegt:

    Beste Piet,

    Bedankt voor je complimenten. Ik ben met de blog begonnen omdat ik zelf in het traject naar de aankoop van de eerste elektrische auto het meest heb gehad aan de blogs die gebruikers over de gehele wereld, maar meestal in de US (ook vanwege de taal) hebben geschreven. Daar had ik veel meer aan dan aan de vele reviews van journalisten die een dag of wat ermee mochten rijden maar er, dat lees je ook vaak, zelf niet veel mee hebben. Dan komt het meestal neer op het herhalen van clichés.

    Ik hoop dat ik met mijn ervaringen andere belangstellenden kan helpen en ze wellicht over de drempel trekken.

    Dat er een Tesla bij is gekomen is eigenlijk een compliment aan de Leaf die mij heel snel deed wennen aan elektrisch rijden. de site is dus wat breder dan de Leaf maar dat is het onderwerp natuurlijk ook.

    Dan de vragen. Ik weet helaas helemaal niets van de (on)mogelijkheden van een trekhaak. Ook weet ik niet waarom het niet zou kunnen. Snel zoeken op Google levert ook niets op. Maar als het kan, zeker voor een fietsdrager, dan lijkt me dat een goede optie. Het zou wat anders zijn als er een caravan achter moet maar dat doet toch niemand. dat is de accu wel heel snel leeg.

    Ik gebruik nog steeds gewoon de bijgeleverde kabel en heb bij aankoop niet de iets grotere lader gekocht. Het duurt dus wel een aantal uren maar omdat ik in de nacht laad maakt dat niet uit. Ik weet ook niet hoe groot de verliezen zijn, wel dat ze bestaan. De oplossing die ik heb gekozen is in ieder geval de goedkoopste.

    Volgens mij is het mogelijk (misschien niet in EU) om de auto als stroombron te gebruiken voor bijvoorbeeld een vakantiewoning. dat werd ook ooit in een reclamefilmpje getoond. Ik heb daar echter nooit meer iets van gehoord.

    Ik verwacht trouwens wel veel van de ontwikkelingen op batterijgebied. het zou me niets verbazen als over een jaar of vijf nieuwe batterijen worden aangeboden voor de auto’s, goedkoper en meer capaciteit, en dat de bestaande worden hergebruikt in “huispakketten” die dan tussen zonnepanelen en Grid worden geschakeld.

    Bij de auto kreeg ik een New Motion pas. Daar kun je overal mee terecht. Ik heb ook een Essentpas, omdat die in Duitsland werkt (maar geldt voor de Tesla natuurlijk, de Leaf gebruiken we regionaal).

    Ik heb de snelheidsaanduiding zelf niet gecontroleerd, maar het zou kunnen dat het voor alle Leafs geldt. Dat zou niet goed zijn natuurlijk, waarom kan men die niet kloppend maken. Aan de andere kant is het bij veel auto’s zo.

    De navigatie werkt volgens mij goed. Ik selecteer(de) wel de snelladers. Verder heb je veel aan de app van New Motion. Die klopt wel en je ziet of ze vrij zij en ook wat een laadbeurt kost.

    Veel succes verder met de aankoop.

    Vr. groet,

    Hans Noordsij

  9. Beste Hans,

    Bedankt voor je (erg) vlotte reactie. Ik zal me eens verdiepen in de new motion pas.
    Ikzelf heb ook divers blogs en filmpjes van Amerikanen bekeken, de meest inspirerende staat hieronder. Dan besef je dat het om een hele nieuwe manier van rijden gaat en dat je ook erg bezig bent met efficiency, terugwinning, spreekt mij erg aan.
    Verder een link m.b.t. tot de trekhaken die ik tegenkwam. De trekhaak die in Nederland erop gezet wordt, zou ruim € 1000,- kosten. Een veelvoud waar je hem in Amerika voor kunt aanschaffen. Zit wel montagekosten bij uiteraard.
    https://www.youtube.com/watch?v=q_ctcsMOcN0
    http://www.carid.com/2014-nissan-leaf-trailer-hitches/

    M.vr.gr.
    Piet van Rijsingen

  10. Nora zegt:

    Wat een fijne website! Ik zit er zelf aan te denken om een Nissan Soul aan te schaffen, maar twijfel nog. Ik ga je website eens goed doorspitten en dan mijn keuze maken.

    • hans zegt:

      Nora, Het is een KIA SOUL en een Nissan LEAF:-)

    • Ik zie nu voor het eerst de gegevens van de Kia Soul. Als ik het zo doorlees zou dat ook mijn keuze zijn tussen die twee.

      Benieuwd wat de range in de praktijk zal zijn. Leaf heeft fabrieksopgave van 199 km maar dat is in de praktijk absoluut niet haalbaar.

      Graag hoor ik t.z.t. wat het is geworden. Veel succes alvast.

  11. Emile zegt:

    Ik ken geen enkele pure EV die mag trekken. Enkel van de Zoe weet ik dat er een Frans bedrijf bezig is om dat hopelijk over een paar jaar geregeld te hebben. Een aanhanger zorgt voor zo veel weerstand dat de range die je overhoudt nihil is. Alleen betreft het bij dit Franse bedrijf EP Tender een benzine range extender.

    Wel kan je een fietsendrager krijgen voor de Zoe die op de achterklep gemonteerd wordt.

    De Zoe laadt bij normale laadpalen ongeveer 4 keer sneller op dan eem Leaf. Zo kan hij in een uur opgeladen zijn aan een 22 kW paal, waar er al tientallen van over heel Nederland staan. In 2 uur bij een 11 kW waarvan er honderden zo niet duizenden staan. En bij de 43 kW palen, sinds recent ook meerdere en snel groeiend, duurt dat een half uur.

    De bagage ruimte van de Zoe is iets groter dan bij de Leaf. Je levert een beetje in op de achterbank.

    Je betaalt niets extra in de accu lease bij een snellaadbeurt voor de Zoe, daar zijn ze van afgestapt. Helaas vraagt Fastned een fortuin waardoor een Leaf of Zoe snelladen bij hen twee keer zo duur rijden is als met een zuinige benzine auto.

  12. Dave zegt:

    Het blijft toch een grote uitgave/struikelblok voor de modale hardwerkende burger zonder lease mogelijkheid.
    Heb 1 dag de Leaf mogen uitproberen…

  13. Daniël zegt:

    Hallo Hans,

    U bij deze even feliciteren met uw schitterende en zeer uitgebreide website. Ik heb, als enorm voorstander van de Tesla, zeer veel nuttige tips verkregen. De Model S is helaas voorlopig een “beetje” te duur maar de Model III komt budgetair al veel meer in de buurt … geduld is de boodschap … ;-)

    Daniël

  14. Hugo zegt:

    Beste Hans,

    ik heb mijn LEAF nu ruim 2 jaar, en ik moet wel zeggen dat de actieradius behoorlijk tegen viel. Al meteen bij het begin kom ik niet verder dan de helft van het aantal ‘theoretische’ kilometers. Ik laad op tot 80%, om de levensduur van de accu te sparen. Ik heb nooit aan een snellader gestaan. En ik rijd nooit verder leeg dan tot ‘nog 20 km te gaan’. In die 2 jaar heb ik in totaal 9500 km gereden.
    Als je oplaadt tot 80%, dan heb je op de ECO stand een theoretisch bereik van 124 km. Omdat ik bij 20 km weer ga opladen kan ik dus theoretisch 104 km rijden. In de praktijk ben ik al heel tevreden met 60 km, iets meer dan de helft. En dan mag ik echt niet veel harder rijden dan 70 echte km per uur. ( Hij wijst dan 75 aan op de snelheidsmeter) Als ik 100 km per uur ga rijden, dan neemt de actieradius echt heel drastisch af.

    De actieradius viel mij dus behoorlijk tegen, en de filmpjes die Nissan op youtube plaatst vind ik misleidend. ( Daar spreekt Wouter de Ridder over 115 km rijbereik bij snelheden boven de 100 km per uur: https://youtu.be/DUkEBwipGqU?t=129 )

    Dat is dus echt onmogelijk.
    Althans, zo is mijn ervaring.

    Wat zijn de ervaringen van andere rijders? Weet U dat?

    Want nu is de laatste maand de capaciteit van mijn accu nog veel verder gedaald: nu kan ik met een opgeladen accu ( tot 80% opgelade) nog slechts 101 km rijden, theoretisch dan. In de praktijk dus slechts 40 km. Dat wordt me toch te gek.

    Ik ga dus volgende week naar de Nissan.
    Zou er iets met mijn accu zijn?

    Met vr. groet, Hugo

    • Ada zegt:

      Hallo, ook wij hebben sinds november 2014 een Nissan Leaf. Ook ons valt het tegen hoe ver je ermee kunt rijden. Dit wordt mooier voor gedaan bij de aankoop. Nu leasen wij deze auto voor 4 jaar. Als wij naar het westen rijden vanuit Kampen moeten wij toch 2x naar een snellaadstation. Dus wel op tijd vertrekken als je aan een tijd vast zit.
      Voor de korte ritten bevalt de auto ons prima. Hebben door een kennis buiten een extra stopcontact en ,s morgens is de auto vol. Soms bij de new motion wat sneller gaat.
      Graag zouden wij nog een fietsendrager willen aanschaffen, maar ik neem aan dat dat wel minder km kunt rijden.
      De auto op zich rijdt prima, maarsoms mis ik wel dat je niet zo in kunt stappen en even snel naar het westen kunt rijden.

    • Reinier zegt:

      Ik rij sinds 2013 een leaf (model 2012).Ik heb nog steeds begin capaciteit, na ca 40000 km. Qua rijden maakt het wel heel veel uit hoe je omgaat met je stroom pedaal. Ik rij met een verbruik van ca 130 Wh / km, mijn echtgenote gebruikt vaak 180-200 Wh per km , beiden volgens de boord computer. Terwijl ik deels via de snelweg (93 km/h @ GPS) rij en zij langzamer in de stad. Ik denk dat je vooral uiterst voorzichtig moet zijn met remmen. Electrisch remmen vertraagd niet zoveel als wenselijk, dus als je niet tijdig gaat uitrollen (eventueel in eco stand) zal je veel energie verliezen in de remschijven met remmen. Echter, ook remmen op de motor, regeneratief dus, kost energie. Het laden van de accu bij het remmen levert altijd minder energie op dan dat je later weer nodig hebt om tot op dezelfde snelheid te komen.
      Er is overigens geen reden om de accu niet volledig op te laden thuis, zeker bij gewoon stopcontact, 10A laden. Daar kan de accu goed tegen. Bij snel(ler) laden, 32 ampere bijv als je een leaf hebt die dat aankan is er meer reden om tot 80% te laden.
      De 115 km van Wouter kan ik dus bevestigen…mits die 100 km/h op de snelheids meter is want dan rij ik werkelijk 93-94 km/h geijkt.
      Verder rij ik vrijwel uitsluitend op cruisecontrol, ook in de stad, omdat je bij zelf stroom geven vrijwel altijd wat varieert hetgeen leidt tot afwisselend laden en ontladen van de accu met bijbehorende laadstroom verliezen.
      Uiteraard ook de banden op de voorgeschreven luchtdruk houden (of zelfs ietsje 0,1-0,2 bar meer).

      Reinier

  15. John zegt:

    Klinkt heel herkenbaar dit verhaal. Je wilt toch goed geïnformeerd zijn voordat je een auto koopt! Een nissan leaf is niet zomaar een auto. Hiervoor reed ik gewoon een diesel auto, maar sinds kort heb ik ook een elektrische gekocht. Moet zeggen dat me het goed bevalt, dat elektrisch rijden!

  16. Danny Jansen zegt:

    Ben net eigenaar geworden van een Leaf. Ben tot nu toe heel tevreden al moet ik zeggen dat het rijbereik me wat tegenvalt. Graag had ik van collega Leaf rijders eens willen weten welk rijbereik er op hun scherm staat nadat de Leaf volledig is opgeladen.Bij mij is dat (slechts) 156km.
    En dan moet ik al heel zuinig rijden om dat te halen. En toch zal ik NOOIT meer een benzine of Diesel kopen!!!!!! :-)

  17. Jan van der Meer zegt:

    Hoi Hans, leuk zo’n site! Ik zat al te denken om een facebookgroep Leaf op te richten. MAar dat is meer omdat ik niet helemaal happy met onze leaf ben.

    Ze is uit 2011 en heeft 22000 km gereden toe ik dr kocht. Maar ze wil niet verder dan 80 a 90 km rijden op 1 volle accu, met alles in Eco stand of uit :-(
    Gelukkig is deze winter niet zo heel koud..

    Nissan zegt dat dit conform de verwachtingen / bekende gegevens is. Maar daar ben ik t niet mee eens. Ik lees eigenlijk alleen maar positieve verhalen.

    Hoe is het met jullie resultaten na 2 jaar Leaf rijden? Of rijden jullie alleen nog maar met de Tesla….

    Ik hoor / lees t graag van je.

    Vriendelijke Groet,

    Jan van der Meer

  18. Kevin zegt:

    Er schijnt een tweejarige oplaadpunt actie te zijn speciaal voor de Leaf.

    • Maar is het nodig? Met de standaard ingebouwde lader is thuisladen aan het stopcontact best te doen. Pas bij een grotere laxer va 6Kw, die gelijk de auto duurder maakt, is er wel een voorziening nodig maar als er in de nacht geladen kan worden is het gewone stopcontact voldoende. Meestal laadt hij vijf tot zes uur en dat is prima in te passen. Het hoeft bij ons niet gehalveerd te worden.

      Dit alles staat natuurlijk los van snelladen onderweg aan de chademo-aansluiting.

  19. J. Wilmes zegt:

    Hoe doen jullie dit met vakanties? Je wilt je auto toch ergens opladen neem ik aan. Lukt dat bij je vakantiebestemming of moet je die hier speciaal voor uitzoeken?

  20. Nissan geeft bij de aankoop de mogelijkheid om een paar weken een auto te huren, op hun kosten, zodat de hoofdvakantie toch door kan gaan.

    Verder hangt het van de bestemming af. In Nederland kun je goed terecht bij Fastned en daarbuiten zijn er veel laadmogelijkheden. En daarnaast kun je op elke bestemming met een stopcontact bijladen.

    Ook voor het buitenland geldt dat er veel laadpunten zijn. Wanneer je de tijd neemt (vaak bijladen) en de route goed plannen dan kun je bijna overal komen. Bij ons is de Leaf van aanvang af de tweede auto geweest en een vervanger van de C3 die we ook niet voor vakanties gebruikten.

    Ik hoop dat u hier iets aan hebt.

  21. J. de Z. zegt:

    Geachte forumleden. Ik bezit geen elek. auto. De reden is dat ik die auto’s niet vertrouw en daarmee bedoel ik met name de zelf sturende auto’s waaron je als bestuurder andere dingen kan doen. Mijn argument is: Als er een zonnestorm komt vallen g.p.s. satelieten uit. Net zoals dat radioverkeer weg valt. Hetgeen betekend dat hij/zij die in een dergelijke auto rijdt een dodelijk ongeval kan overkomen. Hoogachtend J. de Z.

  22. Piet van Rijsingen zegt:

    Beste Hans en andere lezers,

    Op 14 augustus 2014 was ik voor het eerst op dit forum. Heb een tijdje later een LEAF “aangeschaft” via de actie van natuur en milieu, zakelijke lease.

    Mijn ervaringen tot dusver, met het 26 kWh model.

    Rijden is een genot, een heerlijke auto. Voldoet voor ons prima qua uitrusting, comfort, zitruimte voor 4-5 volwassen, bagageruimte is wat krapper dan we in de renault scenic gewend waren, daar kon je de stoelen gemakkelijk verwijderen.

    Trekhaak misten we wel, gevolg was dat de aanhanger en fietsendrager niet meer gebruikt konden worden. Dat eerste was niet het grootste probleem, maar we misten het meenemen van de fietsen wel. Overwogen om een drager op de achterklep te monteren maar daar is eigenlijk geen geschikt model voor. Toen de knoop doorgehakt en een trekhaak in VS besteld, binnen een week hier en binnen anderhalf uur gemonteerd. De youtube fimpjes zijn zeer duidelijk. De twiny load kan er weer op, ik twijfel nog of ik de bedrading ga doen. De knipperlichten en het hoge remlicht zijn te zien.

    Kosten: zeer positief. Netto betaal ik € 250,- per maand, ex. stroom. Dat lukte me niet met de vorige tweedehandse auto’s. Zakelijk leasen scheelt natuurlijk wel vanwege een zeer lage bijtelling en aftrek.
    Tanken doe we zoveel mogelijk thuis aan de zonnestroom. Het snelladen is fors duurder geworden. Dan loont het de moeite om een publieke laadpaal te pakken en daar een uur of 4-5 te staan, als je een uitje plant ergens of op familiebezoek gaat. Enkele reis vanaf Nijmegen naar Rotterdam of Lelystad is geen probleem, behoudens een enkele keer op een winterdag met veel wind. Laatst in de zomer heen en weer geweest naar Harderwijk, ook goed te doen. Ca. 130 km.
    Op vakantie zijn we naar Duitsland geweest, wel even plannen met een tweetal tussenstops. Venlo bij van de Valk en nog een keer bij een Kia dealer, gratis stroom tanken hier + koffie. In Bad Neuenahr kon de auto gewoon aan een publieke laadpaal.

    Onze ervaring is dus zonder meer positief, nog geen degradatie van de accu zichtbaar. Hoewel ik ergens las dat Nissan de software kan aanpassen op afstand zodat het lijkt of je nog alle balkjes hebt, maar het bereik per balkje is minder geworden. Lijkt me sterk, maar na het sjoemelsoftwareverhaal vind ik eigenlijks niets meer gek.
    Het rijden vergt een aanpassing in het denken, niet meer zo gehaast, rustig aan doen. Even plannen en wat vrijheid opgeven (waar je eigenlijk toch nooit gebruik van maakt). Ik ben benieuwd wat de waarde van deze leaf is als het contract na vier jaar afloopt. En of we hem dan kopen of voor de nieuwe gaan met meer bereik. Of een andere elektrische auto, want heen en weer naar bepaalde plekken in Nederland zou toch wel handig zijn.

    Ben het met Hans eens, elektrisch rijden is de toekomst en over een paar jaar zijn er diverse modellen op de markt, goedkoper, meer bereik, en dan gaat de massa om.

    M.vr.gr.
    Piet van Rijsingen

  23. Bert Roeleveld zegt:

    Hallo Allemaal,

    Ik rijdt sinds oktober 2014 met mijn Nissan Leaf.
    Zo’n 16000 km per jaar en doorgaans laad ik de auto thuis op ivm met het zonnepanelenpakket dat ik heb.
    Het eerste jaar kon ik nog vrij betaalbaar snelladen langs de snelweg in voorkomende gevallen.
    Sinds kort echter heeft Allego, samen met the New Motion een heel ander snellaad regime ingesteld.
    50 cent per minuut met een starttarief van 35 cent.
    Ik was hier niet van op de hoogte maar ik heb vorige maand even bijgeladen bij Haje, De Lepelaar 4 op de A6 voor Lelystad.
    Krijg ik een faktuur , 5,98 KWH , 21,45 minuten laden voor een totaalbedrag inclusief BTW van € 12,51
    Omgerekend komt dat neer op meer dan 2 euro per Kwh.
    Dit zijn dus echt woekertarieven.
    Ik heb EV-Box (de organisatie achter de ANWB laadpas) om uitleg gevraagd.
    Zij verwijzen mij slechts naar de Allego tariefstructuur en gaan niet in op mijn vraag waarom er 2 euro per Kwh berekend wordt.

    Ik wil mijn mede-electrische rijders waarschuwen, daarnaast wil dat dit soort praktijken aan de kaak gesteld worden.
    Ik begrijp dat bedrijven als Allego ook uit de kosten willen komen maar ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling van de overheid en alle andere mensen die een schoner milieu willen propageren is dat het electrisch rijden qua directe brandstofkosten ongeveer 3 x zo duur wordt als het rijden op fossiele brandstof .
    En dat is met deze transactie wel het geval.

    Normaliter verbruik ik zo’n 14 Kwh per 100 km .
    Dit komt tegen normaal tarief a 21 cent per kwh (inclusief energiebelasting en BTW) neer op 3 cent per kilometer.

    De kilometers die ik met de bovengenoemde snellaadtransactie heb gereden kosten mij echter 30 cent per kilometer, tien keer zo duur dus.

    Een doorsnee benzine auto verbruikt 1 liter a € 1,50 per 15 kilometer is 10 cent per kilometer.

    Kortom, het electrisch tanken aan de snelweg kost 3 x meer dan benzine tanken.

    Dit kan toch niet de bedoeling zijn.

    Ik zoek mensen die met mij dit soort oplichtingspraktijken aan de kaak gaan stellen.

    Overigens is Fastned transparanter. Daar wordt een tarief van € 0,79 per Kwh gehanteerd hetgeen overigens per saldo ook nog duurder is dan het benzine-rijden.

    Nog even over de tarief opbouw, om aan te geven met welke enorme marges deze maatschappijen (fastned en the New Motion etc.) werken.
    Thuis betaal je 21 cent per Kwh
    5,3 cent leveringstarief plus 12 cent energiebelasting plus BTW 3,7 cent.
    Bij Fastned : Vrij tarief is 79 cent per KWH
    53 !!! cent leveringstarief plus 12 cent energiebelasting plus BTW 14 cent.

    Dit houdt dus in dat Fastned werkt met een Bruto Marge van 1000 % (IK ZEG DUS DUIZEND PROCENT !!!) dus 10 keer over de kop met de prijs….

    Hoe komen we hiertegen in opstand ??

    Ik ben zeer benieuwd naar reacties die hout snijden.

    • Piet van Rijsingen zegt:

      Beste Bert,

      Ik was hier een tijdje geleden ook achter gekomen. Voorheen kon je vrij goedkoop snel laden, nu inderdaad per minuut aftikken. Heb hier over gebeld met new motion. De uitleg was dat de kosten van de snelladers vrij hoog zijn, dat is natuurlijk ook zo, maar voorheen kon je voor een redelijke prijs wel bij ze terecht. Blijkbaar leden ze behoorlijk verlies en willen ze dit nu rechtzetten. Maar ik ben het met je eens, het is een beetje schandalig. Ik mijd momenteel zoveel mogelijk snelladers en pak liever een wat langzamere paal, dan moet je echter wel enige uren de tijd hebben.
      Ik denk dat op een gegeven moment de prijzen weer meer concurrerend gaan worden. We kunnen ze niet dwingen denk ik, maar als de klanten weg blijven, zullen ze wel moeten.
      Voor ons is het devies zoveel mogelijk thuis tanken met zonnestrom, slim omgaan met de afstanden en bij hoge nood even 10 minuten aan de snellader.

      Gr,
      Piet van Rijsingen

  24. Stroobant Joost zegt:

    Beste,
    ook ik tank zoveel mogelijk bij met m’n zonnepanelen. Ik heb ook een kaart van New Motion en eentje van EV-point. Ik heb ze nog niet moeten gebruiken. Slechts vijf keer ( in 2 weken tijd ) in Oostende via snelladen getankt bij garage Nissan ( Geert Braxx)en dit voorlopig gratis! Dank voor de service. Ik vind eigenlijk dat we bij nissan sowieso gratis zouden moeten kunnen tanken. Een service ook bij onderhoud bijvoorbeeld. Waarom maken alle ontwikkelaars van laadpalen niet één gezamenlijk systeem van betalen aan? Nu heb je wel tot 5 verschillende soorten nodig elk met een andere betaalwijze…

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>