De kosten Particulier

Schermafbeelding 2013-12-11 om 22.08.15


Wat heeft de particulier aan elektrisch rijden?

Laten we er van uit gaan dat een particulier er volledig van overtuigd is dat emissievrij rijden beter is dan het gebruik van benzine of diesel. Stel dat hij ook een paar keer in een elektrische auto heeft gereden en er uiteindelijk wel voor wil gaan en nu wil weten hoe het plaatje er financieel uit ziet.

Aanschaf
Laten we beginnen met de aanschaf. Hij moet rekenen op een extra investering van €.5.000 tot €.10.000,00 ten opzichte van een vergelijkbare benzinevariant. Dan heb ik het uiteraard over de volledig elektrische auto’s. De hybrides zijn in verhouding helemaal duur. Natuurlijk zullen de auto’s goedkoper gaan worden de komende jaren, maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.

Verzekering
Een hogere aanschafprijs betekent ook meer verzekeringspremie. Er is geen speciaal tarief voor elektrische auto’s. Ik zou trouwens ook niet zo gauw weten of dat wel zou moeten. De risico’s zullen niet zoveel verschillen.

Restwaarde
Vervolgens zal hij zich afvragen wat hij over een aantal jaren terug zal krijgen wanneer hij de elektrische auto inruilt, Dat scenario is, wat men ook beweert, nog niet in te vullen. Het kan zijn dat elektrisch rijden over vijf jaar nog steeds een beetje excentriek is en dan zal de inruilprijs niet gunstig zijn. Maar het kan net zo goed zo zijn dat de infrastructuur voor elektrische auto’s dan vergelijkbaar is met die voor benzine auto’s en dat de praktijk uitwijst dat na de aanschaf het rijden juist erg goedkoop is. Denk bijvoorbeeld aan stroom uit eigen zonnepanelen. Daarnaast rijdt elektrisch in vergelijking met een brandstofauto gewoon erg fijn. Dat gaat men vroeg of laat ontdekken.

Wegenbelasting
Hij heeft het voordeel van het wegvallen van de wegenbelasting. Het is alleen onzeker hoe dat na 2015 zal gaan worden. Maar uiteraard zal het altijd wel het laagste tarief blijven.

Onderhoud
Een ander voordeel is de besparing op het onderhoud. Doordat de auto eigenlijk enorm simpel is (ergens las ik dat een traditionele auto honderden draaiende delen heeft tegenover een elektrische auto 17, inclusief de vier wielen) zal het onderhoud ook beperkt kunnen blijven. het zal een paar honderd euro per jaar kunnen schelen, schat ik zo in.

Energiekosten
De energiekosten per kilometer liggen aanzienlijk lager dan die van een benzine-auto. Bijvoorbeeld via eigen stroomaansluiting, waarbij we ervan kunnen uit gaan dat je 6,5 km op een kWh (22 cent) kunt rijden. Dus minder dan 3,5 cent per kilometer.
Door het gebruik van eigen zonnestroom kunnen de kosten tot nul dalen, wanneer er voldoende capaciteit is.
Dan zijn er ook nog gratis snelladers. Ook betaalde snelladers zijn uiteindelijk goedkoper.
Het gaat er natuurlijk om hoeveel kilometers men rijdt. Is dat aantal beperkt dan is ook dit voordeel beperkt.

Conclusie
Het is moeilijk om een conclusie te trekken. Wel lijkt het me dat je als privé gebruiker het vooral moet hebben van motivatie terwijl een zakelijke gebruiker daarnaast erg geholpen wordt door het voor hem gunstige kostenplaatje.