De kosten bij zakelijk gebruik

Regelmatig komen de kosten van de auto ter sprake.

(Een woord vooraf. Bij deze rekensom probeer ik weer te geven wat het maximale voordeel kan zijn van een elektrische auto. Het lijkt er daarbij op dat elk dubbeltje moet worden omgedraaid. In de praktijk zal het dagelijks gebruik, door betaalde snelladers als die dichterbij zijn dan gratis snelladers en door extra uitgaven tijdens het bijladen zoals koffie, broodje e.d. wel wat duurder zijn.
Ik moet er ook bij zeggen dat je wat langer onderweg bent.  Ikzelf vind dat niet erg en ik vind zelfs de ingelaste pauzes wel prettig, maar dat zal niet voor iedereen gelden. Verder rijdt je natuurlijk niet de stenen uit de straat, maar ga je rustig met het verkeer mee.)

Rekensommetje

Schermafbeelding 2013-11-17 om 22.06.52

Ik heb een rekensommetje gemaakt dat ik graag met jullie deel. De conclusie zal zijn  dat de auto, wanneer ingezet in bijv. een eigen BV en vóór 1 januari 2014 op kenteken gezet, zichzelf royaal terugbetaalt, wanneer je een vergelijking maakt met een auto uit dezelfde prijsklasse op benzine of diesel.
Voor het gemak houd ik een bijtellingspercentage van 14% voor de brandstofauto aan. Het spreekt voor zich dat een vergelijking met 20% bijtelling nog gunstiger uitpakt.

Vrijstelling fiscale bijtelling.
Wil je de werknemer, of jezelf als DGA netto compenseren voor de bijtelling, dan zul je jaarlijks 14% van de consumentenprijs (dus incl. BTW) aan salaris moeten bijbetalen.
De huidige vrijstelling geldt tot en met 2018 dus bij een brandstofauto treden er de eerste vijf jaar extra kosten van 5 x 14% = 70% van de consumentenprijs op.
De BTW krijg je zondermeer terug waardoor je voor de auto 100/121 x de consumentenprijs betaald hebt, oftewel 83 % van de consumentenprijs waarvan dus 70% bespaard wordt.
Je ziet hier al dat het niet veel scheelt of de auto is kostenneutraal.

Daarnaast heb je de extra afschrijving, MIA en KIA van samen 64% van de nettoprijs waarvan je dus 25% bespaart aan vennootschapsbelasting oftewel 16% van de nettoprijs.

Dat is al meer dan de 13% (verschil 83% en 70%) dus je hebt hier al een winst van 3% van de nettoprijs.

Dan is er nog de vamil waarmee je zelf het moment kiest waarop je het gunstigst kunt afschrijven. Ik beschouw dit meer als een liquiditeitsvoordeel dus noteer geen bedrag. Maar het zal boekhoudkundig ongetwijfeld wel enig voordeel opleveren.

Dan is er de vrijstelling van wegenbelasting tot (in ieder geval) 2015.

Minder onderhoud.
Een elektrische auto heeft weinig onderdelen die onderhoud nodig hebben. Eigenlijk gaat het alleen om de banden en het remsysteem, waar dan ook nog geldt dat de remmen veel minder belast worden doordat de remenergie wordt gebruikt om de accu op te laden (regeneratie).

Er blijven verder wat zaken als ruitenwissers en de vloeistof daarvoor. Het onderhoud zal dan ook veel goedkoper zijn dan bij een vergelijkbare brandstofauto.

foto-1
Minder brandstofkosten.
Tot op dit moment (17 november 2013) heb ik thuis afgerond 186 kWh bijgeladen. De prijs ligt hier rond 0,22 per kwh dus deze kosten zijn afgerond €.41,00. Daarnaast heb ik éénmaal een betaalde snellader gebruikt. Ik schat de kosten daarvan op rond €.6,00. Verder heb ik een keer of zes een gratis snellader bezocht (ANWB en Nissan dealers) en twee keer kort bij een gratis laadpaal (wel betalen voor parkeren) in een parkeergarage ingeplugd.

Voor die €.47,00 heb ik iets meer dan 1.700 km gereden. (Oftewel €.0,0276 per kilometer) Het is natuurlijk een kwestie van afwachten of de gratis snelladers blijven. Aan de andere kant kun je zeggen dat het sowieso om grootverbruikers zal gaan die een veel lager tarief per kwh betalen. Dat kan wel eens 7 cent zijn. Dan liggen ze er ook niet wakker van als ik aanrijd en 13 kWh bijlaad.  Het gaat dan om minder dan een euro. Administratie is duurder, lijkt me.

Een benzineauto, zeg 1 op 14 tegen €.1,65 per liter zou ruim €.200,00 aan brandstof verbruikt hebben.
Trek dit voor de aardigheid eens door naar 20.000 km per jaar en je ziet een besparing van €.1.800,00 per jaar. Over 5 jaar dus €.9.000.00 x 100/121 (btw correctie) €.7.438,00 besparing op bedrijfskosten.

Al met al cijfers die tot nadenken aanzetten. Volgens mij klopt het. Anders zou ik zeggen, schiet er maar op.