EV (electric vehicle, elektrisch voertuig)

Wat is elektrisch rijden?

Wanneer ik in gesprek ben dan komt, als men merkt dat ik een elektrische auto heb, steevast de auto ter sprake. Of men spreekt mij gewoon aan wanneer ik ergens parkeer. Zeker de Tesla is een echte aandachtstrekker.

Behalve dat het voor de meesten dus nog erg nieuw is merk ik veel onduidelijkheid bestaat over wat er nu bedoeld wordt met elektrisch rijden.

Dat er verschillende varianten zijn maakt het niet direct veel helderder.

Daarom zal ik hieronder de verschillende vormen toelichten.

Hybride auto

Schermafbeelding 2013-11-16 om 11.39.00

Allereerst was er de oorspronkelijke hybride auto. Met deze eerste hybride auto’s werd een doorbraak gerealiseerd. Denk aan de legendarische Toyota Prius. Er zijn, behalve natuurlijk het rijden zelf, twee momenten waarop sprake is van veel energie.
Dat is bij het optrekken en bij het afremmen. Het afremmen is echter verloren energie. Die energie verdwijnt in de vorm van warmte.

Bij de hybride auto neemt een elektromotor (die op dat moment als een grote dynamo werkt) voor een deel de taak van de remmen (en van het afremmend vermogen van de motor) over. De stroom wordt in een accupakket opgeslagen. Op de momenten dat het nodig is springen de elektromotoren bij en wordt de opgeslagen energie weer gebruikt waardoor efficiënter met brandstof wordt omgegaan . Ook kan op die manier een kleine afstand elektrisch worden gereden. Zo kan de visite, die laat in de avond vertrekt geruisloos de straat uitrijden:)

De Plug-in hybride

Schermafbeelding 2013-11-16 om 11.43.43

De hybride zoals wekt zijn eigen stroom op en is daardoor beperkt. De volgende stap was een (behoorlijk) groter accupakket, een sterkere elektromotor en een oplaad-aansluiting. Hiermee was de plug-in hybride een feit. Met deze hybrides is het mogelijk om een serieus aantal kilometers, 30 tot 60, elektrisch te rijden voordat de brandstofmotor bijspringt. Deze hybrides zijn erg populair. Denk aan de succesvolle Volvo V60 Hybrid en de recent gestarte aflevering van de Mitsubishi Outlander PHEV en natuurlijk de Plugin Prius.

Schermafbeelding 2013-11-16 om 11.40.16

 

Een variant is de auto met een range-extender, zoals de Opel Ampera en de Chevrolet Volt. Deze auto’s rijden wel altijd elektrisch want de brandstofmotor drijft niet de wielen aan maar wekt stroom op. Er wordt echter wel benzine bij verbruikt.

Het succes is uiteraard nog vergroot doordat deze auto’s op dit moment ook volledig profiteren van de fiscale voordelen.

Schermafbeelding 2013-11-16 om 11.39.34


 

 

 

 


Elektrische auto, ook wel BEV genoemd  (Battery Electric Vehicle) of EV

Schermafbeelding 2013-11-16 om 11.40.45

Tenslotte is er de volledig elektrische auto zoals de Nissan Leaf, de Renault Zoe en natuurlijk de succesvolle (en mooie) Tesla S. Het komend jaar komen er meer modellen bij.

Schermafbeelding 2013-11-16 om 11.52.51

Deze auto’s hebben geen brandstofmotor wat de constructie eenvoudiger, en (knipoog voor Tesla) goedkoper maakt. Dat betekent natuurlijk wel dat deze auto’s niet kunnen terugvallen op een conventionele motor met een brandstoftank. Dat wordt voor een deel goedgemaakt doordat deze auto’s een veel groter accupakket hebben en dus ook een veel groter bereik (met mijn Leaf haal ik de 150 km zonder al te veel inspanning en de Tesla rijdt met gemak 350 tot 400 m
Een ander, belangrijk, verschil is dat deze auto’s een snellaad-aansluiting hebben.

Schermafbeelding 2013-11-16 om 11.41.51

Met de snellader kun je binnen 15 tot 30 minuten weer op weg zijn met een groot aantal “nieuwe” kilometers. De komende uitrol van 200 snelladers langs de snelwegen (Fastned) is met name voor de laatste groep, de volledig elektrische auto’s, interessant.

Tesla bouwt een eigen netwerk van snelladers (Superchargers) waar Teslarijders hun auto levenslang gratis kunnen opladen.