Nieuwe werken

leaf trees

Ik begin dit hoofdstuk met het plaatje waarmee de Leaf aangeeft dat je, simpel gezegd, goed bezig bent.

Wanneer je rijdt dan worden er links op het paneel boompjes opgebouwd. Ik neem aan dat de rijstijl een grote rol speelt bij de mate waarin er boompjes worden opgebouwd.
Overigens heb je er verder niets aan, maar het is een leuke gadget die er wel voor zorgt dat je er automatisch aan wordt herinnerd dat je “anders” rijdt en wellicht spoort het daarnaast aan tot een (bewust of onbewust) economischer rijstijl.
Je kunt het als een speeltje zien, maar in Japan wordt er met de “gekweekte” boompjes daadwerkelijk iets gedaan. Door het carwings systeem wordt het aantal boompjes geupload. Nissan stelt per boompje een bedrag beschikbaar voor het daadwerkelijk aanplanten van bomen. Volg deze link voor meer informatie.

Vijfstappenplan
Voor mij en mijn kantoor maakt de Leaf, en nu ook de Tesla, deel uit van een vijfstappenplan. Met dit plan optimaliseer ik mijn kantoor.
Denk daarbij aan het werkproces dat helemaal is gericht op het eigenlijke werk, het helpen van de cliënten en waarbij allerlei onnodige activiteiten, die er overal ingeslopen zijn, tegen het licht worden gehouden.
Denk aan het bouwen van het huis. Het moment waar het om gaat is het metselen van de stenen. Daar wordt het huis gebouwd.
Alles daaromheen moet zo weinig mogelijk extra werk opleveren. Dat doe ik door de processen te optimaliseren. In de letselschadebranche zie je dat er steeds meer over het werk wordt gepraat dan dat er daadwerkelijk stenen gemetseld worden. Dat voorkom ik in mijn bedrijf en help anderen daar mee.
De Leaf en de Tesla zijn de vierde stap in de cyclus.

De vijf stappen op een rij:

Schermafbeelding 2013-11-09 om 21.39.22
1) Ontwikkeling en uitrollen van iLetsel.
Het vergemakkelijken van de letselschaderegeling waardoor het slachtoffer optimaal wordt geholpen en in het gehele gebeuren centraal staat. Het bouwen van een online dossier waardoor het mogelijk is om veilig, vanaf elke plaats, te kunnen werken zonder dat er (fysiek zoals in een map) (privacygevoelige) gegevens van de cliënten meegenomen hoeven te worden. Die gegevens staan veilig en versleuteld op de  servers. Eigenlijk is dit proces, naast andere aanpassingen, wat ze bedoelen met „Het nieuwe werken”.

Schermafbeelding 2013-11-15 om 14.23.42
2) Het terugbrengen van het papiergebruik. 
Vanaf 2008 wordt in mijn kantoor, door iLetsel, nog maar sporadisch gebruik gemaakt van papier. Ik denk dat het papiergebruik voor 99,9 % is vervangen door digitale dossiers. Als ik kijk naar de opgeslagen papieren dossiers over de periode daarvoor, van 1995 tot 2008 dan zie ik meer dan anderhalve kubieke meter papier.
Natuurlijk zijn de nieuwe digitale dossiers door mij en mijn cliënt direct (en veel sneller) in te zien.
Doordat iLetsel inmiddels door tientallen kantoren gebruikt wordt besparen we samen zo een aanzienlijke hoeveelheid papier.

Schermafbeelding 2013-11-15 om 14.25.47
3) Het terugbrengen van het electriciteitsverbruik
In de afgelopen maanden heb ik in mijn kantoor (en de rest van het huis want het kantoor hoort bij het huis) nagenoeg alle lampen vervangen door LED lampen. Het was in eerste instantie best wel kostbaar.
Maar je ziet dan bijvoorbeeld dat een set lampen die samen 5 x 40 watt gebruiken nu nog maar 5 x 4 watt nodig hebben.
Over de hele linie kun je zeggen dat het stroomverbruik van de lampen met 90% is afgenomen.

Schermafbeelding 2013-11-15 om 14.34.35
4) Het inzetten van de Nissan Leaf en Tesla Model S
In mijn visie, en het maakt ook onderdeel uit van het oorspronkelijke concept van het „Nieuwe werken”, is het belangrijk om lokaal te werken. Wil je je cliënten persoonlijk benaderen dan moet je zorgen dat je niet te ver weg zit.
foto 3
Het is de succesformule van de vele kleine bedrijven die zich daardoor veel meer kunnen richten op hun cliënten dan de grote kolossen.
Korte lijnen, een persoonlijke letseladviseur (die verantwoordelijk is voor de dienstverlening en ook het rechtstreeks aanspreekpunt moet zijn), een online mogelijkheid voor de cliënt om zijn dossier in te zien en informatie door te geven maken een goede en eigentijdse dienstverlening mogelijk.
Daarin past dan niet dat het halve land moet worden doorgereden om een cliënt te bezoeken.
Neen, het is voor een cliënt prettig als hij weet dat zijn letseladviseur in zijn eigen regio zit en dan is een afstand van maximaal 30 tot 50 kilometer het beste.
Dat zijn afstanden die met de Leaf moeiteloos zijn in te passen.
Dan ligt de overstap naar een elektrische auto, waarbij dus 0% sprake is van uitlaatgassen, voor de hand.
Een uitdaging die je als ondernemer gewoon moet (kunnen) oppakken!

Schermafbeelding 2013-11-15 om 14.36.36
5) Het plaatsen van zonnepanelen
In januari 2014 zijn 32 zonnepanelen geplaatst. Goed voor rond 8.500 kWh per jaar.