Verzekeren

Tot nu toe heb ik altijd een privé auto gereden. Ook wanneer ik die auto voor mijn bedrijf gebruikte. De gereden kilometers declareerde ik dan op basis van de fiscaal toegestane kilometervergoeding. Op die manier was het niet nodig om de fiscale bijtelling te hanteren en was er ook geen sprake van een aparte verantwoording van het aantal privé gereden kilometers.
In de praktijk werkte dat het best.

Bij de Leaf ligt het anders. Omdat er de komende vijf jaar geen bijtelling zal gelden en er nog een aantal voordelen kleven aan zakelijk gebruik van een elektrische auto heb ik de auto op de BV gekocht.

Dat betekent natuurlijk ook dat de verzekering op naam van de BV zal moeten worden afgesloten waarbij dan bijvoorbeeld het BTW bedrag niet hoeft te worden meeverzekerd omdat de BV de BTW kan verrekenen.

Nu ben ik vanaf de zeventiger jaren verzekerd bij Interpolis, waar ik zelf ook bijna 25 jaar heb gewerkt totdat ik in 1996 mijn eigen kantoor, Letselbureau Zuid B.V., startte. Mijn verwachting was dan ook dat deze auto probleemloos bij Interpolis verzekerd zou kunnen worden.

Ik belde en kwam bij de Rabobank terecht. Om een verzekering bij Interpolis af te sluiten ben je verplicht om dat via de Rabobank te doen. Ik heb de verzekering van de auto die door de Leaf vervangen werd opgezegd en vroeg toen om de Leaf te verzekeren op naam van de BV.

Ik werd doorverbonden naar de afdeling die de zakelijke klanten beheert en het eerste dat men vroeg was of ik mijn zakelijke bankrekeningen wel bij de Rabobank had lopen. Dat is niet zo waarop men mij vertelde dat ik eerst deze rekeningen naar de Rabobank moest overzetten waarna men bereid was om de auto te verzekeren.

Ik vroeg naar de reden en kreeg als antwoord dat dat het beleid was omdat men graag “totaal-relaties” wil hebben. Dat begrijp ik wel maar ik vind wel dat men die dan moet verdienen.

Toen ik er nog werkte waren we blij met een klant en we deden ons best voor hem want wie weet komt hij dan ook met de andere verzekeringen bij ons.
Nu is het dus een beetje de omgekeerde wereld.

Ik gaf aan dat ik de auto dan niet bij Interpolis zal verzekeren en dat het best wel eens zou kunnen dat ik de andere verzekeringen ook zal overzetten als de “nieuwe” verzekeraar mij goed bevalt. Het was bekend dat dat een gevolg zou kunnen zijn maar het is het “beleid”. Er viel ook niet meer over te praten.

Schermafbeelding 2013-11-09 om 21.54.59

Ik heb toen met de ZLM gebeld en binnen tien minuten was de auto verzekerd, op de BV, met de mededeling dat men blij was dat ik klant was geworden.

Gelukkig heb ik daar het gevoel dat ik als klant centraal sta en niet “het beleid”.