Laden en snelladen

foto 4-1

Ik heb inmiddels wat snelladers bezocht en dat levert in een kwartiertje weer een groot aantal “nieuwe” kilometers op.

Nu is de Leaf 100% elektrisch en kan niet terugvallen op een brandstofmotor, al dan niet als range-extender. Om dan het gebruik voor de wat langere afstand mogelijk te maken moet er een speciale (snel)laadmogelijkheid zijn. Dat heeft Nissan opgepakt, net als de ANWB en een organisatie als Newmotion en dat betekent dat er nu al een flink aantal snelladers zijn en er komen er regelmatig nog bij.

Natuurlijk kan de Leaf ook bij een gewone laadpaal maar dat betekent een lange laadtijd en de kans dat die paal bezet is (vaak voor lange tijd of misschien de gehele werkdag) is niet denkbeeldig. Daarbij komt dat er de komende weken een enorm aantal hybrides op de weg bijkomen vanwege het fiscale klimaat. Deze zullen waarschijnlijk wel in de nacht thuis bijladen maar ook onderweg gebruik maken van laadpalen, bij de werkgever of langs de openbare weg.

De Leaf heeft het voordeel dat er een snellaadaansluiting is (Chademo) waardoor de Leaf aan de snellader kan. De hybrides hebben die aansluiting niet dus die zullen niet van het snellaadstation gebruik gaan maken (De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV krijgt als eerste plug-in hybride wel een snellaad-aansluiting). Tot nu toe heb ik nog geen bezette plek aangetroffen. Overigens zou ik in dat geval hooguit een kwartiertje hebben moeten wachten omdat de laadcyclus kort is. Van een geheel lege accu naar 80% (vanaf 80% gaat het laden langzamer) binnen 30 minuten maar niemand komt met een geheel lege accu.

Daarbij komt dat het laden goedkoop en in een aantal gevallen zelfs gratis is. In vergelijking met benzine rijdt je enorm goedkoop.