Mijn overwegingen

dashboard

Waarom voor de Leaf gekozen?

  •  Je kunt natuurlijk direct beginnen over de voordelen voor het milieu wanneer je een zero-emissie auto rijdt. Je kunt je ook focussen op de maatregelen die zijn genomen om het gebruik van een elektrische auto te bevorderen en wat dat oplevert.
  • Je kunt een lijst maken met alle denkbare voor- en nadelen en dan kijken in welke richting de weegschaal door zal slaan.
  • Je kunt direct beginnen over het bereik van 120 tot 160 km, maar dat weet je van tevoren. Wanneer de auto dan binnen die marge presteert moet je natuurlijk niet klagen. Als het een probleem zal zijn, dan koop je hem gewoon niet. Dat lijkt me logisch. Maar inmiddels is het mij duidelijk geworden dat het “probleem” best mee valt door het netwerk van snelladers. Wat natuurlijk niet wegneemt dat een groter bereik altijd fijner zal zijn.
  • Tenslotte zijn er de emotionele argumenten die een rol spelen bij het kiezen van een auto. Niet altijd de economische motieven. Als dat laatste het geval was, dan zouden de parkeerterreinen vol met auto’s als de Dacia’s staan.
 Ik kies niet direct voor één van deze benaderingen maar zal beginnen met een paar omstandigheden die voor mij de keuze gemakkelijker hebben gemaakt.

1) We hebben naast de Leaf nog een auto
De Leaf is niet onze enige auto. Bij de keuze voor de Leaf had ik overigens de verwachting dat we de Leaf alleen voor korte ritten zouden gebruiken. De andere auto is er dan voor de langere ritten en de buitenlandse vakanties. Omdat er familie in Hongarije woont en we daar ook enkele malen per jaar naartoe rijden is de andere auto, inmiddels een Tesla Model S. Daarnaast werken we allebei en zijn soms beide auto’s gewoon nodig.
Het probleem van de “lange vakantierit” speelt dus niet voor ons want dan kunnen we de Tesla nemen.

2) Mobility pack
Bij aankoop van de auto krijg je punten om gedurende de eerste drie jaar gratis gebruik te maken van een huurauto voor in totaal ongeveer vier weken. Dit doen ze om het argument van de jaarlijkse verre vakantie (wat met de Leaf dus een stuk lastiger is) weg te nemen en zo de aankoopdrempel te verlagen. Het lijkt me een goede actie.

3) Laadpunt
Om de Leaf bij te laden is een laadpunt noodzakelijk. Dat hoeft niet meer te zijn dan een gewoon stopcontact maar de auto moet er wel bij kunnen. Heb je een eigen garage of oprit, dan is dat ideaal. Staat de auto altijd vlak voor het huis aan de stoep is het al wat lastiger maar daar zijn best wel wat creatieve oplossingen te bedenken.
Staat de auto ergens aan de openbare weg geparkeerd of beneden een flat dan lijkt me een elektrische auto erg onhandig. Daar moeten dan eerst voorzieningen voor komen.
In ons geval is het zo dat de auto nachts binnen staat, met zijn neus op een meter van het stopcontact. De auto kan dus prima kan bijladen. Dit is zo’n beetje de ideale situatie.
Heb je dat niet dan kan het natuurlijk zijn dat er een snellader in de buurt is. Misschien een Nissan-dealer, of een ANWB-servicecenter of één van de andere snelladers. Dan kun je daar op weg naar of van huis bijladen en dan is het niet meer noodzakelijk om thuis te laden. Wanneer straks het Fastned netwerk klaar is, is er een grote kans dat er een snellader in de buurt is en kun je waarschijnlijk ook zonder thuislaadpunt uit de voeten. Hoewel er natuurlijks niets gaat boven een auto die elke ochtend netjes volgeladen op je staat te wachten.

4) Gebruik
De Leaf vervangt de inmiddels 10 jaar oude Citroen C3. Deze auto is de laatste jaren dagelijks ingezet voor het brengen en halen van de kinderen. Relatief korte ritjes van een paar kilometer dus niet de meest economische voor een benzine auto. Daarnaast werd deze auto gebruikt voor de boodschappen en shoppen, door mijn vrouw als ze late dienst of een nachtdienst heeft (werkt in het ziekenhuis) en door mij, voor het bezoeken van cliënten in de regio en voor ritjes naar bijvoorbeeld de Efteling.
Juist voor deze ritten is de Leaf ideaal. We komen met de te rijden kilometers nooit ook maar in de buurt van het beschikbare bereik. Dus met een paar keer bijladen per week kan de Leaf de taken al volledig overnemen.

5) (On)gunstige omstandigheden
Van elektrische auto’s is bekend dat de temperatuur, het weer, een grote invloed heeft op het bereik. Bij strenge vorst, denk aan min 20, neemt de reikwijdte enorm af terwijl ook dan juist de kachel hard nodig is. Is het erg heet dan kun je niet zonder de airco, ook een forse stroomverbruiker, al heeft men de kachel en de airco in de 2013 versie van de Leaf een stuk zuiniger gemaakt.
Maar in grote lijnen kun je stellen dat de auto, de accu, het best presteert onder “gematigde weersomstandigheden”.
En dat is nu precies wat we in Nederland hebben. Dat is een duidelijk pluspunt.
In ons geval komt daar nog bij dat de auto ‘s nachts binnen staat en we dus nooit hoeven te krabben en de auto ook nooit koud aanvoelt in de ochtend.
Overigens is het wel zo dat de kachel en airco van de Leaf via een timer of op afstand, via de telefoon, kan worden ingeschakeld zodat de auto altijd warm of koel kan zijn bij vertrek. Dus dan los je al veel van het “ongemak”op.
Het is in dat geval wel handig als de auto nog aan de stroom staat maar noodzakelijk wanneer je toch meer dan voldoende stroom over houdt.
Tenslotte heb ik voor de hagelwitte versie gekozen. Ik weet van de andere auto (Dodge), die ook wit is, dat ik ook bij tropische temperaturen mijn hand gewoon op de lak kan leggen terwijl de donkergroene C3 loeiheet werd. Dat zal ook zeker schelen in het gebruik van de airco.
Tenslotte is het zo dat Nederland over het algemeen vlak is. Rijden in heuvelachtig of bergachtig terrein vraagt meer energie. En de afstanden zijn in Nederland nu eenmaal niet zo groot. We zijn maar een klein land.

6) Stimuleringsmaatregelen
In Nederland wordt alles, inclusief het welbevinden, benaderd via de portemonnee. In landen als Californië en ook Noorwegen zijn allerlei speciale “voorrechten” in het leven geroepen, zoals gebruik van de carpoolstrook, speciale gratis parkeerplaatsen, toegang tot de binnenstad tot zelfs gebruik van de busbanen toe. Nu hoeft dat voor mij niet direct, hoewel een wat bewustere benadering in de zin van het inplannen van meer laadpalen en gratis stroom (vergelijk het met gratis wifi) in de binnenstad zou helpen.

7) Fiscale voordelen 
Wanneer de auto “op de zaak” wordt gekocht dan heeft dat grote financiële voordelen. Eerdere auto’s kocht ik privé o.a. vanwege de bijtelling of (als alternatief) de gecompliceerde kilometerverantwoording. Dat gedoe wil ik niet. Daarom reed ik ook zakelijk in de privé auto en declareerde de zakelijke kilometers op basis van de fiscaal toegestane vergoeding per kilometer.
Voor de Leaf gelden de volgende voordelen ten opzichte van de privé auto.

  • De Btw is verrekenbaar. Dit is niet een aspect dat specifiek voor elektrische auto’s geldt maar wel mee telt in vergelijking met een privé auto.
  • De Leaf is vrijgesteld van de BPM heffing. Wat ik ervoor betaal betaal ik volledig aan de fabrikant/dealer. Er gaat niets van af aan belastingen.
  • De Leaf is vrijgesteld van wegenbelasting.
  • Er hoeft geen fiscale bijtelling plaats te vinden tot en met 2018. Wordt de auto op of na 1 januari 2014 afgeleverd dan geldt een bijtellingspercentage van 4%.
  • Bij het bepalen van de winst mag een (milieu)investeringsaftrek worden toegepast en ook mag de auto versneld worden afgeschreven.
  • De “brandstof”kosten zijn in vergelijking extreem laag. Op een kwh kan rond de 7 kilometer worden gereden. Een kwh kost in een privé huishouding rond 22 cent. Dat is het hoogste tarief. Dan gaat het dus om rond 3 cent per kilometer. Maar bij een zakelijk energietarief, dat vaak veel lager ligt, is het nog voordeliger. Tenslotte kun je nog met zonnepanelen de energie zelf opwekken waardoor je gratis stroom hebt. En er zijn ook nog snelladers waar je gratis kunt bijladen. Voor de andere betaal je wel maar dan gaat het om een paar euro’s per laadbeurt.


8) De auto zelf.

foto 4


Van het model kun je alleen zeggen dat smaak iets persoonlijks is. Ik vind zelf dat de door mij gekozen uitvoering, in wit, met de 17 inch velgen en de belettering er eigenlijk best stoer uit ziet. Daarnaast is het een volwaardige middenklasser met de ruimte die daarbij hoort en met een oerdegelijke materiaalkeuze. Zeker in de uitvoering die ik heb, met leren bekleding, is het gewoon een mooie auto met een flinke bagageruimte. Je levert niets in ten opzichte van een vergelijkbare auto doordat hij elektrisch is. Maar je krijgt er wel een heel mooie rijervaring bij.

9) Connectiviteit
Als je dat wilt, dan wordt je Leaf, die een eigen dataverbinding heeft, onderdeel van een wereldwijd netwerk. De rij-, oplaad- en verbruiksgegevens worden geupload naar de servers van Nissan en via de website kun je je eigen pagina oproepen en daar allerlei informatie aflezen. Zo zie je hoeveel stroom de motor verbruikt maar ook hoeveel je bij het vaart minderen en remmen terug hebt gewonnen. Dat is soms wel een derde deel van de gebruikte stroom.
Op dit systeem, Carwings heet het, kom ik nog apart terug.

10) Hoe rijdt hij?
Dan is er, als laatste punt, maar het zou eigenlijk als eerste genoemd mogen worden, het rijden zelf. Daar kan ik kort in zijn. Het rijden is een geheel nieuwe ervaring. Om er iets over te kunnen zeggen moet je er gewoon eens mee hebben gereden. Stilte, rust, geen trillingen van een draaiende motoren  een ongelooflijke acceleratie en vlotheid in het verkeer (als dat een keer nodig is want meestal rijd je in de eco-stand). Verder goed en strak sturen en een goede zitpositie.
Met vier man zit je er goed in, vijf kan als het moet ook.

11) De prijs
In vergelijking met benzine- en dieselauto’s is het, wat de aanschaf betreft, een dure auto. Voor zakelijke rijders zijn er veel voordelen maar voor de particuliere gebruiker zal de prijs een probleem kunnen zijn.
Maar wanneer je de prijs van de auto dan weer vergelijkt met die van de plugin-hybrides, dan is de auto juist weer erg gunstig geprijsd. Dat is verklaarbaar want er hoeft natuurlijk geen brandstofmotor bijgebouwd te worden.
Ik zeg het, wat simpel gesteld, zo: “Het gaat maar om drie dingen, de batterij, de motor en mijzelf.”


Schermafbeelding 2014-08-24 om 22.20.43
Waarom voor de Tesla Model S gekozen
Ik zal deze tekst nog aanvullen. Zag op 24 augustus dat deze nog niet is bijgewerkt