Uitrusting en gebruik

Schermafbeelding 2013-11-10 om 12.37.52

De Tekna-versie  is een complete uitvoering.

Ik ben nog wat bezig met het ontdekken maar zal hier wat impressies weergeven in de komende tijd.

Voor nu alleen een verrassend detail. In deze auto zit een verwarmd stuurwiel. Dat vond ik in eerste instantie wat overdreven maar het blijkt erg handig te zijn. Omdat de Leaf geen verbrandingsmotor heeft is er ook geen restwarmte van de motor die normaal gebruikt wordt om de auto te verwarmen. De verwarming moet dus elektrisch zijn en dat betekent dat er stroom van de accu verbruikt gaat worden.
Wanneer je alleen in de auto zit en het is fris is het wat warme stuurwiel net genoeg om het toch niet koud te hebben. Je kunt ook de stoelverwarming aanzetten. Het schijnt dat deze samen veel minder stroom gebruiken dan het verwarmen van de gehele auto. Wat daarvan ook waar is, het is belangrijk dat je zelf keuzemogelijkheden hebt.
Tot nu toe vind ik het prima werken, maar het is nog niet echt koud geweest natuurlijk :)

Een niet voorziene ontwikkeling, een dilemma.

Bij de aanschaf was het de bedoeling om de Citroën C3 te vervangen. Deze auto werd gebruikt om de kinderen naar school te brengen (6 km v.v.), woon werkverkeer van mijn vrouw als ze dient heeft (werkt in het ziekenhuis), boodschappen en shoppen in bijv. Eindhoven, bezoeken door mij aan cliënten in de regio als de auto vrij was.
Voor de verdere ritten gebruikte ik de andere auto. In beide auto’s betaal je voor de benzine en in de grotere iets meer maar die was ook geschikt voor langere afstanden.
Daarnaast pakte ik, als het mogelijk was, de trein en reed dan eerste klasse omdat ik dan de reistijd voor een gedeelte kon invullen als werktijd.

In de praktijk blijkt nu dat de Nissan Leaf ook op langere afstanden prima bevalt. Daarnaast is het mogelijk om bijna gratis te rijden.

Dan ontstaan er dilemma’s. Zo als bij een zakelijke bespreking in Zaandam. Ik kan de grote auto nemen en weet dat ik dan rond 30 liter benzine kwijt ben, ofwel meer dan €.45,00. Ik kan de trein nemen en betaal dan meer dan €.60,00. De derde optie is de Leaf. Als ik mijn vrouw dan voorleg dat ik voor €.3,00 dezelfde reis kan maken maar dat zij dan met de andere auto de kinderen uit school moet halen dan is de keuze snel gemaakt. Maar eigenlijk de omgekeerde wereld en niet zo gepland.