Model 3, de onthulling

Model 3, de onthulling

 (Hier ook de link naar mijn posts op het forum en de reactie)

Het feest is achter de rug en morgen kom ik weer naar NL terug.

Men had er echt een feestje van gemaakt. Eerst de pre-party, buiten, maar het was mooi weer, en toen de onthulling door Elon Musk en daarna een ritje in het nieuwe model 3.

Van de pre-party heb ik een kort filmpje gemaakt. De auto die hier in beeld is is de Model X die daar bekeken kon worden. Je ziet in het filmpje de rij iMacs waarop de bezoekers direct een reservering konden maken. Naar ik begrepen heb zijn er inmiddels meer dan 200.000 reserveringen gemaakt. Voor elke reservering is een bedrag van $.1.000,00 betaald (dat je trouwens weer terug krijgt als je je bedenkt) zodat er een flink bedrag aan cash is verzameld.



 Het feestje was fantastisch. Ik had een motel geboekt op zo’n anderhalve km van het gebeuren zodat we konden lopen en de auto thuis kon blijven. Dan kun je ook een glaasje accepteren.
Het was strak georganiseerd. De opvang bij de checkin werkte prima, je kreeg een badge met een nummer en dat nummer was weer van belang voor de volgorde in de rides.

We waren al een half uurtje van te voren vlak voor de deur van de feesttent gaan staan zodat we ook snel naar binnen konden en ik min of meer tegen het podium aan stond. Maar dat hebben jullie wel gezien op de stream.

 

Schermafbeelding 2016-04-02 om 06.12.32De presentatie verliep vlotjes en het publiek was enthousiast, inderdaad een beetje als bij Apple. Elon deed het best, hij zei wat nodig was en beslist niet meer dan dat. En toch tussen de regels door ook tegelijk weer erg veel.

Dan de auto. Ziet er mooi uit maar was natuurlijk niet af. We kunnen ons nu wel druk gaan maken over het grote scherm of het ontbreken van een schermpje achter het stuur, of het stuur zelf maar dat heeft geen enkele zin.

Waar het om ging, en zo was het ook gezegd, was dat we zouden weten hoe de auto er uit gaat zien en wat de specs zijn. Op dat punt zijn onze verwachtingen overtroffen.

En met het dashboard en het grote scherm komt het wel in orde en ze zien er alweer heel anders uit bij de volgende presentatie. Nu maar even niet op letten.

De specificaties van de auto zijn ronduit goed. Zelfs de basisuitvoering van 35.000 krijgt o.a. al mee:

  • Bereik van minimaal 215 mijl, rond 340 km
  • Gratis toegang tot het hele Superchargernetwerk
  • 0 tot 100 binnen 6 seconden
  • Autopilotfuncties
  • geheel glazen dak

 

IMG_1631
De aankondiging van de verdubbeling van het aantal Superchargers en drie maal zoveel destinationchargers is mooi maar hij vertelde er ook nog bij dat de auto overal ter wereld kan worden opgeladen. Dat zou kunnen betekenen dat er toch iets van een uniforme stekker aan zit te komen.

Als je alles op een rij zet is dit, denk ik, de start van een nieuwe periode van Tesla waarin ze de stap naar elektrisch rijden op grote schaal weer eens tuk gemakkelijker hebben gemaakt.

Wat erg belangrijk is, en waar elke andere fabrikant aan voorbij gaat, is dat er een goede laadinfrastructuur is. Dat een koper die een keer naar Oostenrijk wil rijden het niet moet doen met een lege opmerking dat er wel duizenden plaatsen zijn om te laden maar dat zijn eigen fabrikant hem een kaartje laat zien met alle Superchargers op de route. En daarbij komen dan in Europa nog vele honderden (voor Teslarijders) gratis laders op locaties als hotels, winkelcentra, fitness, pretparken enz.

Dat alles samen maakt dat deze ontwikkeling alle aandacht verdient die het krijgt.

Nog een foto die ik zelf kon maken, nu ik echt helemaal vooraan stond en nog enkele foto’s van de Model 3. Ik zal later, wanneer ik alle informatie op een rij heb gezet, hier nog uitgebreid op terugkomen.

De proefrit

Ik ben blij dat ik er bij mocht zijn.

Schermafbeelding 2016-04-02 om 06.34.40

 

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>